Na rovinu. Lidský svět není pro mě “psa domácího” přirozený.
Jsem šelma, mám zuby, takže koušu, je to přirozenost.

Samozřejmě se dokážu ovládat a naučit jiné chování. Nepleťte si mou povahu s mým chováním. Moje povaha je to, kdo jsem já. Moje chování záleží na tom, jaký Ty jsi učitel. Ano, domestikace spoustu věcí usnadnila, ale nic zásadního NEZMĚNILA. Pořád jsem šelma a musím mít možnost se snažit, učit a zažít ten neskutečný pocit z úspěchu a nikdy to nekončí (Tobě taky nestačí jeden úspěch za den). Každá změna, kterou jsem nezažil, je pro mě výzva. Buď jsem stabilní a sebevědomý, takže zvědavý nebo si nevím rady a bojím se o život. Nejlepší co můžeš udělat, je respektovat to a sám si představit, jaké by to bylo pro Tebe v džungli nebo jaké to bude na cizí planetě obydlené mimozemšťany, mými bratranci "psouny".
JAK TO VIDÍ PES, PLÁN UČENÍ a UKÁZKY MODERNÍHO TRÉNINKU jsou ZDE.

Proto potřebuješ porozumět důvodům, mechanismu vzniku chování, vytváření dovednosti. Co se vlastně děje při problematickém chování, jak to řešit a správně vyřešit. Na to, abych já jako "pes domácí" chtěl a byl schopen překonat problém, musím mít důvod - MOTIVACI, ENERGII pro učení a činnost. Člověk za pohlazení a milé slovo zvládne malinko, stejně jako já. Taky to znamená, že za pamlsek se rozhodně nepřetrhnu. To je opravdu jednodušší lovit a zlobit.
Hlavně si prosím nepleť spolupráci a vyhýbání se trestu. Spolupracuji, komunikuji, protože je to příjemné nebo protože se bojím? Velmi, velmi důležitý rozdíl.
Se správnou motivací zvládne člověk hodně, stejně jako pes. A nejlepší je samozřejmě kombinace - srozumitelné prostředí a správná motivace. 

Strach je přirozený. Existenční - vrozený a sociální - naučený. Proto je 1. reakce útěk, u sebevědomého psa je 2. reakce zvědavost a 3. reakce podle zkušenosti 

  • všechno, co je nové nebo jiné je pro mě z podstaty životu nebezpečné
  • všechno s čím si nevím rady, mě opravdu ohrožuje na životě
  • na 1 agresivní chování Tě předtím upozorním až 30 výrazy než dojde k neštěstí (všechno je to oboustranná komunikace)

NEJDŮLEŽITĚJŠÍ JE, ŽE STRES A STRACH SE SČÍTAJÍ. Nejdřív potkáme cyklistu, potom někoho s vousem nebo deštníkem, potom nepříjemného psa a nakonec příjemné dítě, které si mě chce jen pohladit. Kdybych potkal dítě na začátku, určitě by to problém nebyl. Ale protože se to všechno sečetlo, je možné, že se po milém dítěti oženu. Prosím nezapomeň, že já za to nikdy nemůžu. 

PROBLÉM NENÍ DÍTĚ, PROBLÉM NEJSEM JÁ, PROBLÉM JE SOUČET NEPŘÍJEMNÝCH SITUACÍ.

Co je to problémové, nežádoucí chování? Pokud posuzujeme moje chování – musíme to posuzovat z MÉHO pohledu

  • podle přírodních zákonů - mé genetické výbavy, instinktů a přirozeného chování
  • protože moje chování - se nikdy neobjeví bez důvodů, bez motivace

1. Neposlušnost – JÁ NEDĚLÁM TO, CO TY CHCEŠ (protože nevím, co je správné chování)

  • nemůžeš po mě chtít, co jsi mě nenaučil (toto je zásadní a nejdůležitější)
  • můj standard je jiný, odlišný od Tvých standardů (které vlastně ani neznám)

2. Neposlušnost – JÁ DĚLÁM TO, CO TY NECHCEŠ (protože je to moje přirozené chování)

  • skáču na lidi = vítám
  • žeru hovna = krásně to voní
  • nadměrné štěkání = zbavím se strachu, frustrace
  • honění zvěře = lovím
  • utíkám = nemám důvod zůstat

CO JE SPRÁVNÉ A CO JE ŠPATNÉ?

  • OK je – učit mě, co MÁM dělat - “udělej toto .......” naučit mě, co je správné chování
  • KO je – učit mě, co NEMÁM dělat - “nedělej to” nenaučí správné chování, ani nevyřeší to špatné

3. Závažná chování – JÁ DĚLÁM TO, CO TY OPRAVDU NECHCEŠ (protože jsem ztracený, naštvaný, frustrovaný a nevím jak dál)

  • NAUČENÁ chování: agresivní chování vůči lidem a psům, majetnické chování, separační úzkost, strach, obsesivně kompulzivní chování, ničení věcí

CO JE SPRÁVNÉ A CO JE ŠPATNÉ?

  • OK je - řešit čím dříve, tím lépe. Základ jsou znalosti přírodních zákonů a principů učení 
  • KO je - neřešit, myslet si, že se to vyřeší samo. Nevyřeší se to a bude to jen a jen horší

Zásadní je intenzita nebo vzdálenost negativních podnětů a rušivých vlivů

  • já o podnětu, rušivém vlivu vím a jsem v klidu - je to POZOROVACÍ vzdálenost a nedělám nic 
  • já podnět, rušivž vliv sleduji a přemýšlím - je to ÚTĚKOVÁ vzdálenost a nejspíš uteču
  • podnět, rušivý vliv je u mě a já musím něco udělat - je to KRITICKÁ vzdálenost a určitě něco udělám

Jaké jsou příčiny reaktivního chování 

  • moje únava je nejhorší - stejné pro mě jako pro Tebe (hyperaktivita, agresivita, útlum chování)
  • nesrozumitelné prostředí - musí existovat pravidla psího provozu (stejně jako pravidla silničního provozu)
  • Tvoje nesrozumitelná komunikace - cukat vodítkem a křik NENÍ komunikace ani spolupráce
  • v mém životě chybí snaha a úspěch - ten úžasný pocit, když něco chci, snažím se a uspěju
  • v mém životě chybí učení - mentální rozvoj, aktivita a kontrola situace (já sám můžu ovlivnit výsledek)
  • v mém životě je příliš trestů - spolupracuji protože se bojím a to nezvládnu moc dlouho
  • můj stres, panika - Tvůj křik, tlak, manipulace, takže na útok a kousnutí mám rozhodně právo :)

Každé chování má svoje řešení - ideální je techniky kombinovat, ale vždy dodržet pořadí

1. PREVENCE - když Ty ani já nevíme co s tím, tak je nejlepší se tomu vyhnout (nedělat nic, než budeme mít nástroje řešení)

2. VYŠETŘENÍ - je první krok, protože jsou věcí, které nejsou na první pohled vidět

3. TRÉNINK - protože nikdo učený z nebe nespadl. Obecný, základní rozvoj osobnosti

4. KONTRAPODMIŇOVÁNÍ - znamená změnit nenávist v lásku a teprve potom v neutralitu - správné chování sám vyhodnotím - jsem samostatný 

5. PŘESMĚROVÁNÍ CHOVÁNÍ - znamená naučit mě jiné, neslučitelné chování - správné chování je na mě moc těžké - potřebuji pomoc 

6. DESENZITIZACE - chování nechat vyhasnout, prostě si zvyknu 

7. AKTIVNÍ DOTYK - podnět se stane pozitivním targetem (naučím se, že dotyk je super) 

PRAKTICKÉ RADY

  • posilovat správné chován je nejjednodušší a pro všechny nejpříjemnější a zásadně nejefektivnější i nejrychlejší

    • štěkám a štěkám a štěkám - odměňuj a posiluj, když NEŠTĚKÁM

    • skáču a skáču a skáču - odměňuj a posiluj, když SEDÍM

    • tahám a tahám na vodítku - odměňuj a posiluj, když NETAHÁM

  • může to vypadat divně, ale realita je jiná

    • dívám se na psa - a Ty mě odměňuješ a odměňuješ 

    • počkáš až přestanu skákat - a Ty mě odměňuješ a odměňuješ 

    • netahám na vodítku - a Ty mě odměňuješ a odměňuješ 

  • výsledek je jednoznačný

    • neštěkám - čekám na odměnu

    • neskáču - čekám na odměnu

    • netahám na vodítku - čekám na odměnu

ano, samozřejmě není cílem pořád a pořád odměňovat. Proto VARIABILITA odměňování 

  • nejdřív odměňuješ pořád, potom někdy a teprve potom spíš neodměníš než odměníš

    • funguje to stejně jako výherní automat. Já se budu pořád snažit, házet chování do Tebe, a z Tebe někdy odměna vypadne a někdy ne

    • nejde o odměnu, ale hru - třeba to teď vyjde a na to já se těším, proto tu hru hraju

    • pokročilý koncept učení dokonce zajistí "chování" jako odměnu. Protože hormony jako např. dopamin a adrenalin fungují perfektně 

  • protože Thorndiekův zákon efektu

    • co je odměněno, je posíleno - tak je velká pravděpodobnost, že se BUDE opakovat

    • co není odměněno, není posíleno - tak je velká pravděpodobnost, že se NEBUDE opakovat

MOTTO psa domácího: je důležité naučit se kouzla tvořit a ne je pouze kopírovat

CHCI MÍT NÁSTROJE PRO ŘEŠENÍ PROBLEMATICKÉHO CHOVÁNÍ, potřebuji PSÍ BIBLI - ZDE

Kontaktní formulář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci a analýze návštěvnosti soubory cookie. Dalším používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich zpracováním, používáním a uchování. Více informací naleznete zde.