Moje chování je reakce na vlastní zkušenosti. Chování bude správné nebo špatné, ale vždy je přesně takové, jaké jsi mě naučil nebo jaké jsi mi umožnil. To znamená, že za výsledek, JÁ nikdy nemůžu.

Aby chování směřovalo správným směrem, potřebujete JAK TO VIDÍ PES, PLÁN UČENÍ  a UKÁZKY MODERNÍHO TRÉNINK jsou ZDE. 

  • narodil jsem se - to je fáze imprintingu - všechno s čím se potkám si pamatuji, to samozřejmě neznamená, že tomu rozumím. Trvá to 7 týdnů, takže čím víc toho poznám, tím to budu mít potom jednodušší. Když zůstanu s mámou déle, máme problém. Tím hůř si budu zvykat, třeba na nové lidi.
  • nová rodina, nové prostředí - fakt mám v genech smečku a les, takže u Tebe je to pro mě opravdu nové. Když na mě budeš šišlat a povídat si se mnou, budu vnímat jen emoce. A to mi moc dlouho, jako příjemné nevydrží, rozhodně jen do toho okamžiku, kdy po mě budeš něco chtít. Perfektně totiž zvládám selektivní hluchotu. Takže čím víc mluvíš, tím méně Tě budu vnímat a poslouchat. Nejsem schopen rozlišit, co je a není pro Tebe důležité a co má být důležité pro mě.
  • Ty máš představivost a skoro nikdy nemáš strach o život, protože jsi největší predátor v přírodě
    • já nemám představivost - učím se jen svou vlastní zkušeností. Všechno nové nebo jiné, je pro mě životu nebezpečné
      • když to budu zbytečně řešit - můžu se unavit a energie mi bude chybět 
      • když to neznám - může mě to zabít
  • moje reakce na prostředí je naprosto zásadní - existují samoodměňovací chování, odměna z prostředí - čichání, značkování, štěkání, hrabání, žvýkání, atd.. Stejně jako pro Tebe, třeba nakupování, kouření a alkohol, které vždy vyhrají, když se nenaučíme něco jiného, příjemnějšího, lepšího
  • jestli mám něco konkrétního dělat, tak musím vědět CO, musím vědět PROČ, Ty musíš vědět JAK mě to naučíš a musím mít dobrou zkušenost.
  • zákazy a tresty mi vůbec nic neříkají, protože neučí - co je správné chování. Když to s tresty přeženeš, budeš mít chvilku fajn pocit, že to funguje, ale neexistuje větší omyl. Říká se tomu naučená bezmoc a neexistuje na světě nic horšího.

To, co opravdu k normálnímu životu potřebuji - je snažit se, učit se a zažít hodnotný úspěch

  • co je správné chování, mě naučíš Ty, když budeš opravdu trpělivý, protože “nikdo učený z nebe nespadl” 
    • musí existovat neměnná pravidla - srozumitelné prostředí 
    • musíš mít základní znalosti - minimálně o přírodních zákonech i principech učení
    • musím mít motivaci - abych překonával překážky a hledal správné řešení
    • potřebuji motivační osu - spojit Tebe, odměnu a příjemný pocit, že odměna je lehce dostupná
    • oba potřebujeme plán - plán chování a plán učení 
  • moje chování a prostředí podle fáze učení
    • fáze vysvětlení chování - chování se musí objevit
      • místo s motivační osou, bez rušivých vlivů a málo opakování a velké odměny (přímá odměna)
    • fáze upevnění chování - chování chápu, takže ho nabízím
      • a musím chování zvládnout na různých místech a v různých časech (na nepřímou odměnu)
    • fáze zatížení chování - chování už je naučené
      • chování budeš postupně a pomalu spojovat s rušivými vlivy (psi, lidi, děti, zvuky, pachy, prostředí, atd.)
      • podle intenzity a vzdálenosti - nejdřív pozorovací, potom útěková a teprve potom kritická vzdálenost

Učit někoho je možné, když jsi přirozený talent od přírody (asi 0,1% populace) nebo máš intuici (obrovské štěstí) NEBO využiješ systém - přírodní zákony (motivaci, chování, problémy, procházka, volno, odpočinek, atd.) a principy učení (můj, svět, Tvůj svět, učení, sekundární posilovač, trénink, kritéria, atd.).
Učit mě můžeš, když budeš mít maximální respekt, budeš mít znalosti, budeš mít plány pro chování i učení a budeš postupovat krok za krokem. 

RUŠIVÉ VLIVY - zima, teplo, déšť, psi, lidi, zvuky, pachy, prostředí, atd. 

  • jsou věci mezi nebem a zemí, které si Ty neuvědomuješ, ale pro mě jsou otázka života a smrti 
    • padající list, moucha, zvuk, atd.
  • každé nové nebo neznámé - například zvýšení nebo změna kritéria, místa, času, situace je zásadní změna 
    • pro mě je každé nové nebo jiné kritérium NOVÉ CHOVÁNÍ
      • chceš zvýšit kritérium (o 1 vteřinu, 1 krok, 1 metr) - tak moje chování už musí být automaticky úspěšné minimálně na 90%
      • chceš změnit kritérium (místo, čas, situace) - tak moje chování už musí být automaticky úspěšné ideálně na 110%
  • zvědavost je u Tebe stejná jako u mě - co je za tím rohem, co je pod tím kamenem?
  • touha, aktivita je u Tebe stejná jako u mě, proto je důležité, aby učení mělo svá pravidla a postupy
    • cukrárna a dítě se bude normálně učit? Nebude.
    • sleva na diamanty a žena klidně půjde pomalu? Nepůjde. 
    • sedíš ve formuli 1 a pojedeš klidně 30 km/h? Těžko. 
  • změny jsou důležité i pro Tebe, tak proč je u mě ignoruješ?
    • NENÍ to stejné soustředění, když jsem tady nikdy nebyl
    • NENÍ to stejné spolupracovat, když jsou okolo cizí psi nebo lidi
    • NENÍ to stejné komunikovat, když je zima, déšť nebo vedro

DŮLEŽITÉ

  • chceš abych se venčil venku - venčení je chování jako každé jiné, proto venku prostě odměňuj, přidej signál a ihned domů, protože si pamatuji to poslední. Ideální jsou 2 místa - jedno jen pro venčení, to když budeš spěchat a to druhé, než půjdeme ven. Úspěšnost nikdy nebude na 100% :)
  • chceš abych rád chodil do klece, tak mě musí odměňovat klec. To znamená, že odměnu najdu v kleci na zemi. Když mě budeš odměňovat Ty, nikdy si to s klecí nespojím. Když nechceš abych spěchal z klece, dobýval se ven, tak než otevřeš, prostě počkej až se uklidním. Naučím se, že dveře se otevřou, pouze když jsem v klidu
  • nechceš abych spěchal ze dveří, tak se prostě zastav, počkej až se taky zastavím a odměn to. Nebude to ihned, ale odměna nakonec bude pro mě důležitější, než letět ven. Stejně se tam dostanu :)

Troška pojmů 

ANTROPOFORMISMUS přisuzování lidských vlastností psům

  • je špatné přisuzovat mi lidské myšlení, protož já nemám představivost, takže mi nic nevysvětlíš ani neukážeš
  • je dobré vědět, že učení člověka i psa, se řídí stejnými přírodní zákony a principy učení

ALTRUISMUS - nefunguje v lidském světě a nebude fungovat ani v psím světě

  • citát: “postoje a jednání, která sledují prospěch druhého, které mohou i nemusí být na úkor prospěchu altruisty - dobročinnost, nesobeckost nebo nezištnost”
  • altruista v lidském světě je stejná výjimka jako altruista v psím světě
  • pro Tebe je normální, že Ti za práci platí, pro mě je stejně normální, že za práci dostanu odměnu
  • nutit pracovat bez odměny, je možné pouze trestem - a nikdo nechce žít s cílem vyhnout se trestu

DOMESTIKACE - umožnila komunikaci a spolupráci se psem

  • ale rozhodně psa nezměnila v plyšovou hračku nebo kačera na provázku
  • pořád jsem šelma, která k životu potřebuje snažit se, učit se a uspět

WELFARE - znamená zajistit dokonalý fyzický stav a psychické zdraví zvířete

  • v přírodě se zvíře musí snažit, musí se učit a někdy uspěje. Je to boj a příroda to zařídila tak, že je na to pes geneticky připravený
  • zbavit nebezpečí a dát potravu zdarma neznamená dokonalý život. Znamená to, že jsme zvířata zbavili základních životních potřeb 

MOTTO psa domácího: mám právo a povinnost se snažit, učit a uspět

CHCI VĚDĚT JAK CHOVÁNÍ VYSVĚTLIT, UPEVNIT A ZATÍŽIT, potřebuji PSÍ BIBLI - ZDE

Kontaktní formulář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci a analýze návštěvnosti soubory cookie. Dalším používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich zpracováním, používáním a uchování. Více informací naleznete zde.