Ty se narodíš a taky se všechno musíš naučit, protože “nikdo učený z nebe nespadl”, učíš se

  • co je správné - protože na začátku ani Ty nevíš co je správné a co je špatné 
  • postupně - krok za krokem, kritérium po kritériu 
  • zvládat změny - místa a času a situace (rušivé vlivy nebo negativní podněty)
  • význam slov - jaké slovo “signál” patří k jakému chování, protože slova jsou to poslední co je pro mě důležité

Proto je ideální, aby úplně každý měl všeobecný základ - byl zvídavý a aktivní

Já, jako pes domácí přijdu do cizího světa. Do Tvého světa, ale jsem geneticky nastavený žít v přírodě, učit se od celé smečky a skoro 24 měsíců. To je moje přirozené prostředí, máme společný jazyk a výchova je srozumitelná. Musím se snažit, musím se učit a musím umět spoustu věcí.

  • nejdřív se musím naučit - co je správné chování a co je špatné chování
  • musím se učit pomalu - přirozeně a postupně, krok za krokem 
  • neznám Tvůj jazyk - slovník pro naší komunikaci musí teprve vzniknout
  • u Tebe doma je - úplně cizí prostředí a já nevím vůbec nic, ničemu nerozumím 
  • bereš jako automatické - že musím zvládat změny, nové prostředí i vyrušování 
    • všechno nové nebo jiné, je pro mě životu nebezpečné, dokud se nepřesvědčím o opaku
    • musím se naučit, že změny jsou bezpečné a to se naučím jen a jen vlastní zkušeností

komunikace musí být srozumitelná - co je pro mě NEJHORŠÍ? Například

  • mluvíš na mě a myslíš si, že Ti rozumím - NEROZUMÍM, řeším jen tón hlasu
  • opakuješ slova a myslíš si, že jsem Tě neslyšel - SLYŠEL, ale nevím které slovo platí
  • křičíš na mě a myslíš si, že Tě i potom budu milovat - NEBUDU, budu se Ti vyhýbat
  • cukáš vodítkem a myslíš si, že to příště bude lepší - NEBUDE, protože jsi mě nic nenaučil
  • krmíš do misky a myslíš si, že mi stačí pamlsek - NESTAČÍ, jen mě týráš a trápíš 
  • když nezlobím a Ty si myslíš, že Tě poslouchám - NEPOSLOUCHÁM, chci se vyhnout trestu

Asi nejhorší je dvakrát ano a jednou ne. Musím, potřebuji vědět co mám dělat!!

  • dvakrát to spolu uděláme a najednou změníš názor a je to špatně
    • sedím s Tebou na pohovce a všechno je OK a najednou změníš názor a já na pohovku nesmím
    • spím s Tebou v posteli a najednou změníš názor a já nesmím ležet v posteli
    • hrajeme si v parku a najednou změníš názor a hrát si nechceš
    • přivolání funguje s gestem a najednou gesto neuděláš - zrušil jsi stereotyp 

V rámci dobrých vztahů rozdělíme Tvůj svět na UČENÍ a MYŠLENÍ 

  • učíme se oba stejně - chováme se podle přírodních zákonů a principů učení 
  • myslíme každý jinak - já nemám představivost, nemůžeš mi nic vysvětlit 

SROZUMITELNÉ PROSTŘEDÍ jako základ komunikace a spolupráce 

  • Existují hlavní a vedlejší motivace, důvody něco dělat, energie pro aktivitu
    • hlavní jsou potravinový pud, lovecký pud, frustrace, negativní posílení
    • vedlejší jsou emoce, zvídavost, hra, konkurence, smečkový pud, fyzický kontakt, atd.
    • ideální je motivace na potravu - potravinový pud není o hladu, ale o spojení práce a odměny.
      • spolupracuji = dostanu zaplaceno a musí to mít význam
        • když dostaneš 1.000 kč každý večer na postel - nebudeš se snažit za 20 Kč
        • když dostanu plnou misku každý večer zadarmo - nebudu se snažit za pamlsky 
    • může fungovat motivace na lov - v případě, že je lovecký pud dostatečný
      • spolupracuji = protože lovím a kořist je odměna
      • lovecký pud na zvěř se nepočítá, protože opravdu poznám rozdíl mezi míčkem a zajícem
  • 3 základní pravidla komunikace
    • řeč těla se učí dřív než signál - co děláš je pro mě důležitější, než co říkáš
    • jedno chování = jeden signál - když budeš signál opakovat, nevím který platí
    • načasování odměny - do 1,6 vteřiny spojuje a nad 5 vteřin rozděluje
  • Thorndikeův ZÁKON EFEKTU zní
    • chování, které vede k PŘÍJEMNÉMU zážitku, má VĚTŠÍ tendenci být opakováno
    • chování, které vede k NEPŘÍJEMNÉMU zážitku, má MENŠÍ tendenci být opakováno
  • Způsoby komunikace se mnou - nejdřív je 
    • Řeč těla – pohyb, poloha těla, mimika, ruka (gesto – pěst, target)
    • Situační signál – podle času, místa, situace (vzdálenost, pozice, výstroj)
    • Taktilní signál – dotyk, vodítko, hůlka, EVO (elektronický výcvikový obojek)
    • Zvukový signál – klikr, píšťalka, zvonek, zvuk EVO, atd.
    • Sekundární posilovač – komunikace (směr, konec, pokračuj)
    • Verbální komunikace, řeč – přirozené jen pro člověka
  • 5 základních podmínek pro vypracování PODMÍNĚNÉHO REFLEXU
    • POŘADÍ – PODMÍNĚNÝ podnět MUSÍ předcházet podnět NEPODMÍNĚNÝ
    • KLID – maximální omezení rušivých podnětů během učení 
    • SÍLA podnětu – NEPODMÍNĚNÝ podnět musí být SILNĚJŠÍ než PODMÍNĚNÝ podnět
    • DRÁŽDIVOST – NEPODMÍNĚNÝ reflex, na jehož základě se vypracovává PODMÍNĚNÝ reflex, musí být  dostatečně dráždivý
    • OPAKOVÁNÍ – opakované působení podmíněného podnětu a nepodmíněného podnětu
    • Podmíněný reflex je naučený, to znamená že se bude bez tréninku zhoršovat, vyhasínat
  • Techniky tvarování chování 
    • LÁKÁNÍ (baiting, luring) - ZACILOVÁNÍ (targeting) - ZACHYTÁVÁNÍ (scanning, capturing) - MANAGEMENT PROSTŘEDÍ (environmental manipulation) - MODELOVÁNÍ (modeling) - MIMICRY (není vhodné pro psy) - NEGATIVNÍ POSÍLENÍ
  • Fáze učení - 
    • vysvětlení chování - jsem v bodě nula a chování se musí objevit (málo opakování a velké odměny)
    • upevnění chování - chování musím zvládnout i jinde a jindy (variabilita odměňování i chování)
    • zatížení chování - chování musím zvládnout s rušivými vlivy a negativními podněty 
    • praxe chování - chování nikdy nezůstane stejné, buď se zlepšuje nebo zhoršuje 
  • Pravidla diskriminačního signálu (diskriminační, protože jedno chování jsi umožnil, a to druhé jsi diskriminoval)
    • nejdřív mě jedno chování naučíš - já Ti ho budu nabízet
    • potom mě naučíš druhé chování - které Ti také budu nabízet
    • teprve když Ti chování nabízím - tak k němu přidáš “diskriminační “signál
      • zadávání má 5 částí - nejdřív v okamžiku chování, potom 10 cm od chování a teprve potom 1, 2 a 3 vteřiny od chování 
    • NIKDY TO NENÍ OBRÁCENĚ - nejdřív signál a potom chování JE ŠPATNĚ

Nesrozumitelné prostředí - představ si, že by neexistovala pravidla silničního provozu

  • nesmyslné argumenty pro mou spolupráci - domestikace, z lásky, za vlídné slovo a pohlazení nebo pamlsek
    • domestikace ze mě neudělala kačera na hraní ani plyšovou hračku, pořád jsem šelma
    • z lásky, za vlídné slovo, za pohlazení nebo 20kč nefunguješ ani Ty, takže logicky nebudu fungovat ani já
  • hloupost signálů - znovu a pořád budu opakovat, že nemám představivost, takže
    • signál “čekej” nebo “zůstaň” pro mě nedávají smysl
      • neumím si to představit a nejsem schopen se naučit CO mám na tyto slova dělat ani JAK DLOUHO to mám dělat
    • vůbec není problém mě naučit chování “sedni” a toto chování prodloužit
      • prodloužit znamená, že se naučím sedět vteřiny, minuty i hodiny, ale nikdy to nevydržím déle, než jsi mě naučil
  • zákazy a slova začínající NE mi nic neříkají, neučí co MÁM dělat, takže mě nauč správné chování
    • přivolání a nebudeš potřebovat “fuj”, protože nemůžu žrát a jít zároveň k Tobě
    • chůzi na vodítku a nebudeš potřebovat “nedělej to” nebo “nesmíš” a podobně
    • sedni a nebudeš potřebovat “neštěkej” nebo “co to děláš” a podobně
    • pusť a už se nikdy nebudeme prát ani přetahovat
  • vůdce smečky - dominance není forma komunikace, protože vznikne prostředí založené na strachu
    • nikdo není schopen žít s pocitem strachu a s životním cílem vyhnout se trestu.
    • vynadat, křičet, cukat vodítkem nebo vytahat za kůži může každý blbec. Ale jediné co vznikne je nesrozumitelné prostředí, plné stresu a strachu. Ano, zlomit je možné úplně každého. Tebe stejně jako mě. Ty tvrdíš, že jsem Tvůj nejlepší přítel. Tak to dokaž. 
    • kdo jde první do dveří - je mi úplně jedno, co si o tom myslíš Ty, ale já prostě chci jít jen ven, těším se, jsem zvědavý co je venku
      • jestli nechceš, abych chodil první do dveří, tak mě nauč, co bude pro mě výhodnější. Nauč mě, že když si u dveří sednu, dostanu odměnu. Tohle je navíc dvojitá odměna, protože dostanu odměnu a jdeme ven. Mě je fakt jedno, že jdu druhý
  • nechat si sahat do tlamy - je vrchol arogance a hlouposti. Jsem šelma a když už jsem něco ulovil, tak neexistuje důvod, proč bych se toho měl vzdát
    • první motivace je lovecký pud - kontrola prostředí je Tvoje odpovědnost, takže mě nemůžeš trestat za svou neschopnost uhlídat co ulovím, protože lovit je moje přirozenost 
    • druhá motivace je konkurence - takže když mi to chceš vzít, příště se budu snažit být ještě rychlejší. Udělej to obráceně, když už jsem ulovil, buď milý, přej mi to, hlaď mě, protože příště nebudu spěchat a Ty budeš mít čas mě odvolat, přesměrovat a předběhnout :)
      • ano, není to ideální, ale bylo vtipný, že když jsem žral hovno, tak můj "páníček" mě hladil
    • buď to uhlídáš nebo mi nabídneš něco ještě lepšího - plnou ruku potravy (přesměruješ chování)
  • nechat si sahat do misky se žrádlem - stejně jako u lidí, někomu to nevadí a někdo to bere jako osobní útok
    • chceš mi sáhnout do misky - naučte mě chování, u kterého nebudu u misky, například sedni. Když sedím (a vím, že se mi to vyplatí!!), dělej si s miskou co chceš

MOTTO psa domácího: je důležité naučit se kouzla tvořit a ne kopírovat

CHCI MÍT SE SVÝM PSEM SROZUMITELNÉ PROSTŘEDÍ, proto potřebuji PSI BIBLI - ZDE

Kontaktní formulář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci a analýze návštěvnosti soubory cookie. Dalším používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich zpracováním, používáním a uchování. Více informací naleznete zde.